Russinet

För ett hälsosammare liv

Hälsa säljs numera in på alla möjliga sätt, ofta som en exklusiv lyxprodukt som kräver mycket ansträngning och pengar. Men en bättre hälsa kostar inte pengar. Faktum är att det är mer ekonomiskt att leva hälsosamt än att inte göra det.

En av de enklaste, och billigaste, saker man kan göra för sin hälsa är att äta mer frukt och grönsaker. De flesta är överens om att man bör äta minst 600 gram om dagen, vilket motsvarar ungefär fem frukter. Då får man i sig ett stort antal nyttiga ämnen, som kostfibrer, vitaminer och antioxidanter. Det finns som bekant vitaminpiller, men de innehåller inte alla de nyttiga ämnen som finns i frukter av olika slag.

Kost

Att äta mycket vegetabilier har flera positiva effekter på hälsan. Några av dem är:

Många tror att hälsa handlar om att äta så lite som möjligt, men det är snarare tvärt om. Man ska inte vara rädd för att äta sig mätt, framför allt inte om man tränar. Nyttigare mat tar också större plats på tallriken. Var också försiktig med saltet. I början kommer du kanske att tycka att maten smakar mindre, men man vänjer sig snabbt vid mat med mindre salt i.

En annan viktig aspekt av hälsan är vad man dricker. Vatten är det bästa. Tänk på att törst är en ganska senkommen reaktion. För att inte drabbas av vätskebrist bör man dricka vatten under hela dagen, gärna små mängder varje gång. På detta sätt håller du vätskebalansen i kroppen på jämn nivå. Om du kan dricka mjölk, gör det också. Mjölk innehåller flera nyttiga ämnen, som protein, kalcium, B-vitamin, zink och magnesium. Undvik drycker som innehåller snabba kolhydrater, och dra ned på socker och vitt mjöl även i andra sammanhang. Mörkt bröd innehåller ofta mer långsamma kolhydrater, men kan också vara sötat med sirap eller annat. Bäst är att välja osötat fullkornsbröd. Vill man vara på den säkra sidan, och spara pengar, kan man baka själv.

Motion

Ytterligare en sak som är betydligt billigare än man tror är motion. Det behöver inte innebära att man köper ett dyrt gymkort – det finns mycket man kan göra i vardagen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *